//Második szál//
//A lázadás előtt//
//A tűz fénykörében//
*A lány sok mindent rosszul lát, de mivel mindennek nem ad hangot, Isqnek nincs is módja rácsodálkozni erre.
Mindenesetre nem dühös, ennek nyomát sem lehet látni benne, nem is érzelmes, sőt éppen hogy a legtöbbször szabadon áramló és kinyilvánított érzéseit inkább kordába szorította, mert azt látja és azt érzi, Zeya még sok mindennel küzd magában, hogy mindennél fontosabb számára a külvilág elismerése, ezért pózokat és utánzott viselkedéseket vesz fel, és megpróbál azonosulni velük.
Az sem igaz, hogy lobbanékonyság okán zárja le a tanítást, hanem épp mert racionálisan nem látja értelmét.
Türelem, alázat, figyelem, saját egónk elengedése, dicsérni tudás, és még mennyi minden, de ez a legkevesebb, amit egy tanítómesternek le kell tudnia harcolnia saját magában ahhoz, hogy bármilyen valódi tudást át tudjon adni. Zeya nagyon messze áll még ettől, a tanítómesterségből csupán a fennsőbbség és tekintély az, amit átvehető pózként érzékel és amire vágyik.
A mestereit sem szólta le, az egy dolog, hogy a lány jellemformálását illetően megvan a véleménye róluk, de a „Ne utánozd” elsősorban annak szólt, hogy Zeya szájából, minden élettapasztalat nélkül, ennyire fiatalon igencsak nevetségesen hangzanak azok a szólamok, amit a lány a tanítómesteri pózt felvéve, a mestereit utánozva ismételget. Sokkal hitelesebb lenne önmagaként.
De önmagát ebben a korban csak keresi az ember, és ha néha sikerül megmarkolnia valamilyen lényegi minőséget, lélekmagot, akkor az a megmarkolás pillanatában már siklik is tova illékony páraként, csak jóval később kristályosodik ki annyira, hogy a benső kemény magjává váljon.
Nem mintha Isqeha olyan sokkal előbb járna mindebben, ő is önmagát keresi, de neki szerencséjére olyan mestere akadt, ami ritka, aki nem korlátozni és a maga képére akarta formálni, hanem nyitott, szerető kíváncsisággal fordult a félvér kölyök nyiladozó szelleme felé, kibontva és terelve azt.
Azóta pedig, amióta eljött otthonról, már jó ideje, a saját útját járja, és a sok benyomás, az újabb és újabb ismeretségek, és kinyíló világok mind csak tovább erősítették őt. Isq így egyszerűen csak felvállalja önmagát.
Amikorra visszaérnek a szótlan séta után, azért nem hazudtolja meg magát, és addigra meg is enyhül annyira, hogy újra csak a segítő szándék kerekedik felül benne, bár érzi, hogy Zeya oly kevéssé nyitott egyelőre más gondolkodásmódokra, hogy valószínű falrahányt borsó csak az, amit mondani akar.*
- Miért gondolod, hogy csak mert gyógyító valaki, és nem szívesen vesz a kezébe kardot, attól kevesebb a tudása, mint neked? Komolyan feltételezed, hogy mondjuk egy bottal férfi létemre nem tudok legalább annyira elboldogulni, mint te, csak mert éveken át oktattak valamiféle merev szabályokhoz kötött gyakorlatokra egy kolostor udvarán?
- Miközben sok minden más megtanításáról alaposan elfelejtkeztek? *csóválja a fejét.*
- Olyan gyakorlatokra, amiket még sohasem tudtál kipróbálni a való világban, mert még azzal sem boldogulsz, hogy egy növényt megtalálj az erdőben, csak mert alantas feladatnak tartod?
- Én kölyökkoromtól Erdőmélye és a Világhegység vadonjában élek. Sokszor hatokat csavarogtam, mielőtt hazatértem. Komolyan gondolod, hogy életben maradtam volna, ha nem tudom megvédeni magam? Elméleti bölcsességekre oktatsz? *neveti el magát. Sem düh, sem gúny, sem más bántó érzelem nincs a szavaiban, ahogy a mondatokat sorolja, leginkább kíváncsiság, hiszen csupán csak rést kíván törni azon a berögzült világlátáson, aminek Zeya a középpontja, és aminek a szemszögéből minden körülötte kering. Mert amikor végre sikerül ettől a középponttól elvonatkoztatni, attól a pillanattól kezdve a világ sokkal érdekesebb és sokkal együttműködőbb hellyé válik. Így Isq megpróbálkozik a kizökkentéssel, bár nem sok reményt lát rá, hogy sikerül.
Mindenesetre újfent csak hálát tud adni az erdő szellemének, hogy őt Kimmeri nevelte, bontakozó szellemét ő nyesegette, és hagyta, hogy kedve szerint forduljon afelé a kíváncsisága, ami érdekli, a tanítása pedig a való élet éppen adódó eseményeinek kibontásában merült ki, úgy, hogy hagyta, Isq leginkább maga ismerje fel a nagy összefüggéseket az egymás közti társas viszonylatok, a világ és az élőlények működése, az élet-halál és a halálon túli világ nagy kérdései tekintetében.
Egyben azonban bizonyos. Ha most nem is sikerül egy ferde tükröt tartania Zeya és a saját belső világa elé, a szavai és a vele való találkozás mélyen megmaradnak a lányban, mélyebben, mint szeretné.
És az elhangzottakon, még ha a felhorgadó dac most nem is engedi, hogy bármilyen belátást megengedjen magának, sokat fog gondolkodni a későbbiekben.
Így aztán, ha a lány az elköszönésen kívül mást nem kíván mondani, kedvesen meghajlik egy kicsit, és szívből jövő őszinteséggel elköszön ő is Zeyától.*
- Ég áldjon! Az erdő szelleme kísérje vigyázón útjaid! *azzal, ha búcsújuk végleges, elindul, hogy végre hazafelé vegye az irányt.*