Üdvözletem!
Személyes okokból kifolyólag (tehát nagy unalmamban) szemlélgettem a kasztokat és 'pár' felvetésem lenne (szerintem) egyenlőtlenségek kiküszöbölésére és változtatására. A szerepjátékos lehetőségeikbe ritkán fogok belenyúlni (csak, ha korlátozódnak), hiszen most a rendszerszintű támogatásról van szó, hogy az legyen egyenlítve, persze minden esetben a játék ismerete és a szerepjátékos tudás lesz a döntő.
Általában a kardforgatót vettem alapnak, 6 képzettségpont, egy hasznos nem számszerűsíthető képességgel.
Íjász: +2 Célzás, pusztakezes harc, fájdalomtűrés. A fegyveres harcnál nincs nagyon tisztázva, hogy mire vonatkozik (bár van ahol fegyveres közelharcnak említik), valamint nálam logikusabb, hogy az íjász, ha közel ér az ellenfele, nem ököllel, hanem valamiféle rövid fegyverrel fog inkább továbbküzdeni. Javasolnám a fegyveres harcot a pusztakezes helyett, bár így is elég jó helyet foglal el a statisztikában.
Lovagnál annyi felvetés, hogy a Vértviseletét ha megtöri a szerzetes, akkor ne kelljen 8 órát ráaludnia (ennek az összecsapásukban semmi következménye nem lenne, hiszen a szerzetes körönként képes törni).
Szerzetes: Itt visszatérnék az íjász pusztakezes harcára, valamint a harcoséra is. Igazából a szerzetes kap összesen 2-vel kevesebb statot és 2 nem számbeli képességet, ami mivel ellenképességek, ezért szűkebben használhatóak, mint mondjuk egy Vérszomj vagy vértviselet. Támogatásszinten semmivel sem több egy kardforgatónál vagy egy íjásznál, akik szerepjáték szinten sincsenek annyira megkötve, mint egy szerzetes, aki elméletileg erre edz. Én egy 3-3 vagy 4-4-et éreznék egyenlőnek a többi harcoshoz képest, az aktívja pedig maradhat, szerintem eléggé el lett találva (4-4 azért, mert a fegyver tényét még így is nehéz puszta kézzel kiküszöbölni és eléggé a statisztika végén kullog).
Alkimista: Elsőnek a 4-4-et itt brutálnak tartottam, főleg mert elég számszerűsíthető előnyökkel járó képességeket kapott, viszont egyebet nem (a bájitaldobás magát nem, inkább a szövetségeseit erősíti).
Druida: Ez a kaszt, ami csak szerepjátékos előnyöket/lehetőségeket kapott. Ez persze komoly játékost igényel majd mögé, ha egyenlővé kíván válni a többiekkel erőben (ez az állatokon keresztül akár kivitelezhető is). A potenciál miatt én kinyújtanám a Meggyőzést 5 körre vagy egy nem összetett mondatra (2 szóról meggyőzni valakit csak két körre képesség nélkül is könnyedén kivitelezhető), esetleg az állatoknál is megengedőbb lennék, felvinném 4-re, de ez inkább csak amiatt, mert a növekvő állatszám amúgy is sokkal nagyobb többletfeladattal jár, így egy rendes szerepjátékban ez kiegyenlítődik. Mivel az ereje nagyban függ az állataitól, szerintem ez egy könnyen kezelhető kaszt lenne még így is.
Mágus: A második-harmadik aktívot átnevezném Varázslóvér-nek vagy hasonlónak, mert kb. erről szól. Változtatni nem szeretnék rajta, bár majd hozzá lesznek viszonyítva egyes kasztok.
Tudós: Statisztikailag a leggyengébb aktív kaszt, nagyon sok utána bekerült kaszt is könnyedén megelőzte. Ami érdekes, hogy a kezdeti előnyét a varázslónak könnyedén kompenzálhatná a szintenkénti pontjaival (bár itt nem látok az algoritmus mögé), de szerintem egy nagyon jó alter máguskaszt is lehetne. +2 tanulás azon az elven, hogy egy tudós is élete végéig csak tanul, új ismereteket szerez és fogad be.
Bárd: A bárd elméletileg az élet nevelte karaktertípus, és úgy sok minden ragadt rá, de egyikből sem remekel. Viszont az a 4 pont annyira nem sokra jó (nem érzem úgy, hogy a képessége ezért megfelelő mértékben kompenzálja). 1 pontnyi Álca és Keresést adnék neki, de nem érzem úgy, hogy ezzel most ki lett segítve egyenlőre, inkább csak valamennyire.
Orgyilkos: Harcos kaszt és alvilági is, de én inkább harcosnak érzem, mint alviláginak (persze azt a felét sem tudom elvitatni). Viszont 3 harci képzettségponttal eléggé a leggyengébb harci kaszt felé áll a szénája még akkor is, ha éppen egy erős képzettséget tud magának. 1 pont alkímiát (méregkeverés) és 1 pont Álcát és 1 pont fájdalomtűrést éreznék neki korrektnek, hiszen harci szinten még így is visszafogottabb. És az alvilági karakterek legyenek veszélyesek, hiszen rájuk is sok veszély leselkedik.
Tolvaj: Ha az orvgyilkosnál gyengének tartottuk a 3 harci pontot, a tolvajnál zavaróbb, hogy összesen 3 képzettségpontja van. Harci potenciálja nincs. Én bedupláznám, hogy 6 pontot kaphasson per szint, a keresés a nyomolvasás helyett jobbnak érzem, de ez annyira nem fontos.
Vajákos: Egy druida és szerzetes kombinációja lett, csak nem éppen a szebb oldalukat kapta el. A szerzetes ellenképessége a druida képességével ellentétben nem egy olyan nagy előny, amiért érdemes lenne beáldozni azt, hogy ne kaphasson pontokat. A szerzetes egyébként is képes folyamatosan törve tartani az ellenfele képességét és nem csak egyetlen alkalommal. Ezt bárhogyan el lehetne mozdítani, mind azzal, hogy pontokat adjunk neki (pl. alkímiára), mind azzal, hogy a babonás részét erősítjük.
Például, szintenként 2 pontot kap az alkímiára.
Levenném azt a részt, hogy egy karakternek életében csak egyszer tudja összezavarni az identitását és amennyiben fejlécezi az identitászavart és van nála valami, ami az áldozaté, nem kötelező egy helyszínen lenni az áldozattal (de azért értesítse róla és egyértelműsítse a zavarásnál ezt).
És még egy kicsit adnék mellé:
Átok: A vajákos 'megátkoz' egy karaktert, aki minimum annyi annyi körig fog hinni az átokban, mint a vajákos Karizmájának a nagysága a hétfokú skálán. Ez a cselekvéseiben is meghatározó lehet. Bár technikai szinten semmilyen varázslatot nem használt, nem is átkozta el a célpontot, lehetséges, hogy pár egyébként is bekövetkező cselekményt vagy szerencsétlenséget a vajákos átkára vezet vissza majd a karakter. Az átok erőssége természetesen nagyban függ attól is, mekkora hitelességgel és átéléssel játssza ki a vajákos. A képességhasználat érzékelhető, sőt a célpontnak muszáj hallania, különben hatástalan.
Földműves: No comment.
Kereskedő: 6 pont, jó képesség.
Polgár: Kedvenc kasztom, főleg mert az igazi előnyei, amik a polgársággal járnak (saját ház, kötetlenség és lehetőségek, függetlenek attól, hogy mi felé irányulna a játékban. Persze a képességeket olvasva nekem is az lenne az első véleményem, hogy gyenge, de aki kihozza belőle a lehetőségeket, az könnyen elboldogul a karakterrel.
Vándor: Valami aktívot (helyismeret) adnék neki, de sajnos nem ismerem eléggé a kasztban rejlő lehetőségeket. Valami erősítés viszont kéne, 4 pont és egy korlátozott képesség nem biztos, hogy elég a többihez képest.
Megjegyzéseket ehhez örömmel várom és köszönet az elolvasásért,
Zaranir Kharasnar