Pedig annyira nem nehéz. Leírod a figura kezdőbetűjét, és azt, hogy hova lép. Pl. Huszár h6 esetében Hh6 a lépés. Kivéve, ha gyaloggal lépsz, ott nem írod elé a Gy-t, csak simán azt, hogy hova (ld. az én első lépésem: 4, vagyis gyalog a c4-re).
Persze bonyolódik a dolog. Ha ütsz, akkor azt egy x-szel szokták jelezni. Pl. ha bástyával ütsz egy figurát teszem azt a g4 mezőn, akkor Bxg4, azaz Bástya-üti-g4-et. Ha gyaloggal ütsz, azt szokták odaírni, amelyik vonalon van, így ha pl. a c vonalon lévő gyalog üti a d5-öt, akkor cxd5.
Rövidsánc: 0-0
Hosszúsánc: 0-0-0
És még egy apróság: hogyha két azonos figurával tudsz ugyan oda lépni, akkor valahogy meg kell különböztetni, pl. azzal, hogy melyik vonalon/soron van. Pl. ha van egy huszárod az a1 és e1 mezőn is, mindkettő tud lépni c2-re, akkor a Hc2 ugye nem értelmezhető, mert nem tudjuk melyik. Ha az a vonalon lévő huszárral lépsz, akkor Hac2, ha az e vonalon lévővel, akkor Hec2.
Kb. ennyi a jelrendszer. :)
Eddigi party:
1. c4 Hh6
Lépésem:
Hc3, azaz Huszár a c3 mezőre