//Rémségek cirkusza//
*Nem várakoznak hiába a bohócok, jönnek is a meghívottak szép számmal, mind választ magának egy kaput, amin be is lép, és ennek megfelelő színű szalagot kap a csuklójára. Vékony, de mégis masszív anyag, ami nem tágul, és úgy tűnik, elszakítani is képtelenség.
A meghívottak többsége már meg is érkezett, szépen duzzad a tömeg a sátor előtt, sétálgatva az árusok között, amikor váratlanul pukkanó zaj hallatszik, és a piros ruhákba öltözött bohóc nincs többé. Csak egy kevés, gomolygó, vörös füst marad utána, semmi több. Ez a kapu bizony bezárt, nincs már lehetőség, hogy bárki más a piros kaput válassza, ellenben a sárga és kék bohócok még lelkesen vigyorognak, ha kell, hangos szóval csábítva, ígérgetve minden szépet, mintha csak versenyeznének, hogy ki szabadulhat el előbb. Piros testvérük nyert, de a második helyezés kiváltsága még függőben van.
Eközben az árusok sem tétlenkednek, ki-ki próbálja a látogatók figyelmét a saját portékája felé fordítani, és ha ez sikerült, a lehető legnyájasabban viszonyulnak mindenkihez. Grubeknek például máris át lesz irányítva pár pulttal arrébb, ahol mindenféle poharak sorakoznak a pulton, a nagy hangú árus mögött pedig üvegek sorakoznak, a legkülönfélébb italokkal. A törpét például máris kígyópálinkával kínálja, olyan üveget tartva elé, amibe egy kígyó halott teste van belecsavarva. Igazi ínyencség, ahogy mondja, távoli táj itala, aminek erejével semmi nem vetekedhet. Eközben Dakhnator is megkapja az őt illető kiszolgálást, a pult mögött álló középkorú, megtermett asszonyság ugyan 10 aranyat kérne minden csomag kekszért, de mivel a férfi vágott arca meglátása szerint nagyszerűen illeszkedik a hangulathoz, így neki féláron adja, megtoldva pár pókos süteménnyel is. A gesztenyés vénasszony a maga fogatlan módján vigyorogja meg társait, kétségtelen, hogy neki van a legnagyobb forgalma. Előbb Aiel vesz magához nagyobb adagot, őt szinte azonnal váltja Liliana és Juvesas, kisebb késéssel Galin és Hayra is a vásárlók sorában mondhatják magukat. Galin az árusok kedvencévé növi ki magát, lelkesen kínálják mindennel, a törpe pedig nem is rest bevásárolni, feltehetően mindkét karjára szüksége lesz, ha a sok kóstolnivalót mind maga szeretné vinni. Lénerd és Syrinx eközben a könnyed pókhálóhoz hasonlatos, puha, ragadós finomságot választják ki, természetesen az úriember fizet, amit a pult mögött álló, fiatal lányka halk kuncogással és két, szívét formázó cukorcsodával jutalmaz. Óh, az ifjú szerelmesek... A sütőtökös hölgy kedvesen fogadja Deily-t, máris kiválasztja a szőkeségnek a legnagyobb szeletet, amit csak találni, ezzel kíván neki jó szórakozást. Winn és Segandrina lépteit csak sötét pillantások övezi, érezhető a néma felháborodás mindenhonnan, hogy miért nem örvendeztetik meg magukat némi csemegével. Mikor az utolsó vendégek is belépnek, a piros, majd a sárga bohóc is eltűnnek, kék testvérükhöz hasonlóan. Nincs már kit beengedni, minden karszalag gazdára lelt, kezdődjék hát a mulatság.
Mikor már javában zajlik az ismerkedés, mindenkinek volt ideje vásárolni, cseverészni esetleges ismerőseivel, netán szimpatikus ismeretlenekkel, pár óriás jelenik meg, nagy hanggal terelgetve mindenkit a sátor felé, mondván: hamarosan kezdődik az előadás! Még úgyis hosszas percek kérdése lesz, mire mindenki talál magának megfelelő helyet.
A sátor belső tere szinte még hatalmasabbnak tűnik, mint azt kívülről várni lehetett volna. Meglepő sötétség uralkodik, egy-két elszórtan elhelyezett fáklya biztosít csak épp annyi fényt, ami elegendő ahhoz, hogy senki ne essen hasra a kihelyezett székeken. A nézőtéren, mely háromnegyed kört alkotva öleli körül a porondot, a kedves látogatók a már jól ismert három színnel találkozhatnak: a székek egyharmada kék, egyharmada piros, egyharmada pedig sárga. Az óriások szerepét most fürge gnómok veszik át, ha bárki nem a karszalagjának megfelelő helyet akarna elfoglalni, azonnal ott teremnek, hogy helyre igazítsák a tévelygőt. Azok, akiket szerencséjük, szerencsétlenségük a sárga székekhez rendelt, ülőhelyükön csinos masnival megkötött kis bőrtasakot találhatnak, amelynek belsejében ízletes, ánizsos kekszek lapulnak. Aprócska ajándék, talán egyenesen magától a cirkusz tulajdonosától. Igazán figyelmes gesztus, nem csak illetlenség, de badarság is lenne visszautasítani, hiszen a kekszek csábító illata a legkérgesebb szívet, legfinnyásabb gyomrot sem hagyja hidegen. Pár darabka mindössze, az is lehet, hogy valamelyik árus ravasz reklámfogása ez, hogy így híresztelje saját portékáját.
Amikor már mindenki helyet foglalt, lassan csöndesedik a hangzavar és a pusmogás helyét átveszi a feszült, várakozással teli csend, a porond azon részéről, amelyet nem határol széksor, hat, fáklyát tartó alak szalad be, így teremtve világosságot. A fáklyákat hat oszlopra erősítik, egymásról egyenlő távolságra, majd amilyen gyorsan jöttek, úgy távoznak is, helyüket egyetlen alak veszi át, magabiztosan lépve a fénykör közepébe. Magas, cingár alak, sovány alakjára élénkpiros frakk és nadrág simul, vállain aranybojttal, mellkasán aranyozott paszománttal, lábain térdig érő, fekete lovaglócsizma, fején ruhájához passzolóan élénk cilinderrel. Apró, fekete gombszemei lassan mérik végig a vendégeket, mintha csak azt latolgatná, vajon érdemes-e elkezdeni vagy sem.*
-Sóvárogtál már valaha azért, hogy az általad ismertnek hitt világon túlhaladj? Lenyűgözött már, hogy a felszín alatt rejlő szépséged keresd? Engedted, hogy beszippantson, túl azon a tájon, ahol az álmok kezdődnek? Érezted már ezt a lélegzetelállító vonzást? Amikor a sötétség kiteríti szárnyait, érzel különös dolgokat? Dolgokat, amelyeket nem ismerhetsz be, amiket nem is lennél képes közönséges szavakkal kifejezni.
*Hangja betölti a helyet, egyszerre szól mindenkihez, de mégis érezhetitek úgy, mintha egyenesen titeket szólított volna meg. A fáklyák fénye megtörik a cilinder karimáján, árnyékba vonva a szemét, így nehéz meghatározni, pontosan kire is néz. Lehet, hogy tényleg hozzád beszél?*
-Ébredtél már rá arra, hogy a veszély és vadság vezet? Amikor az éj sötétje mögé nézel, megpillantottad már ősi erejét? Az erőt, amit magad is uralni akarsz. Ha igen, úgy álmaidban már láttad a világot, ami elég fog tárulni, de ha nem, úgy se félj, mert a felszín alatti szépség magával fog ragadni. Hölgyeim és Uraim, legyenek üdvözölve a Rémségek Cirkuszában!
*Hirtelen fényvillanás kíséretében tűnik el a porondról, helyét pedig azonnal bohócok hada veszi át. Hangosan csörtetnek be, az egyik máris hasra vágja magát a porondmester helyén, látványosan vizsgálgatva közelről a földet, majd felállva tehetetlenül port szórva a levegőbe és varázslatot kiáltva. Társai nem átallnak ezalatt gúnyosan nevetni rajta, az egyik még egy csattanós taslit is lekever neki, aminek hatására egyik szeme szó szerint kiugrik a helyről. A sértett jajveszékelve szalad guruló szerve után, amit a többiek kapnak el előbb, kárörvendőn labdázva vele, az egyik bohóc bő nadrágjából egy látszólag könyékből levágott, emberi kezet is előkap, ezzel hadonászik, hogy neki is dobják a szemgolyót. Az események egészen hasonlatosak azokhoz, amik egy rendes cirkuszban megtörténnek: ügyetlenkedés, gúnyolódás, egymás megalázása, de a ruhák komor színe, a vörösesbarna foltok, amik leginkább vérre hasonlítanak és az elkenődött, rémisztő arcfestések, amiket az imbolygó fény még jobban kiemel, mégis félelmetesen valóságosság varázsolnak minden egyes cselekedetet. Az üvegszem, amivel játszanak valódinak tűnik, akárcsak az emberi kéz, és a később előkerülő, labdákat helyettesítő hentesbárdok, amikkel ügyetlenül próbálnak zsonglőrködni. Vajon amelyik bohóc látványosan veszti el lábfejét az eset közben, az csak megjátszott? A hatás csak fokozódik, ahogy két segítő egy emberméretű, fából készült, kör alakú tárgyat tol be, amire egy fiatal, női alak van erősítve. Az urak figyelmét talán jobban megragadja a műsorszám ezen része, hiszen a bő adottságokkal megáldott hölgyeményt alig takarja valami kevéske ruha, karcsú testét csuklóinál, bokáinál és nyakánál masszív vaspántok szorítják a falaphoz, amelyik leginkább egy céltáblához hasonlítható. Dús, göndör tincsei szabadon lógnak, szemeit pedig egy kendő takarja, így nem láthatja, hogy a hangosan szórakozó bohócok élesnek tűnő késekkel kezdenek kőrözni körülötte. Egyik penge a másik után csapódik be, látszólag oda sem figyelve, célzás nélkül dobnak, valódi csodának tűnhet, hogy szegény lány még nem sérült meg sehol. Vajon csak a fáklyák bizonytalan lángja miatt látszik úgy, mintha remegne az egész teste?
A késdobálós mókának hangos trombitálás vet véget, ahogy a sátor belső terébe hangos trappolással egy elefánt érkezik. Apró szemei szinte izzanak, megtépázott fülei ingerülten remegnek, léptei elől a bohócok éppen, hogy ki tudnak térni, elkerülve a tragédiát és az agyonnyomás csúnya halálát. Izmos férfi lépdel az elefánt nyomában, tigrisbőr ágyékkötőben, méretes ostorral csattintgatva, hol a levegőben, hol pedig az állaton, attól függően, hogy merre akarja terelni. Vaskos lábak döngése remegteti meg a földet, egy csettintésre az ormányos két lábra emelkedik, hátsó végtagjain egyensúlyozva magát, dülöngélve, néha vészesen meg-megszédülve a sárga szektor felé. Újra és újra pattan zs ostor, minden alkalommal más és más trükk, látványosság következik, de úgy tűnik, az elefánt megelégeli, hogy utasítgatják. Az épp az ormánya hegyén egyensúlyozó bohócot elhajítja, majd hangos trombitálással fejezi ki nemtetszését, miközben ezüst dísszel ellátott agyarával egy másik festett arcút nyársal fel. Pontosabban csak úgy tűnik, de mivel nem tör ki a pánik, nem rohan senki a segítségére, azt a benyomást kelti, hogy ez megrendezett színjáték. De akkor mi az meleg, vörös fröcsögés, ami a kék szektor tagjait beteríti? Ha vérutánzat, akkor annak meglepően élethű.
A felfordulás eltűnik, a porond kiürül, de ez az állapot sem tart sokáig, hamarosan sejtelmes zene kúszik végig a ponyvák ölelte téren, pár fáklyát eloltanak, és amerre eltűnt mindenki, most ragyogóan fehér alakok masíroznak be, szám szerint pontosan öt darab. A fény ugyan gyérebb lett, de még így is meg lehet állapítani, hogy öt csontváz sorakozik fel egymás mellett. Mi tartja őket egyben? Mi mozgatja őket? Nem láthatjátok, hogy bármi is lenne a csupasz csontokra erősítve, mintha saját akarat mozgatná a tagjaikat, ahogy lassú, vontatott táncba kezdenek, pontosan a zene ütemére. Mozdulataik, hiányolnak mindenféle kellemet vagy eleganciát, nincs bennük a táncosokra jellemző kecsesség, inkább szögletesen, de mégis... Mi mást várnánk egy halom halott csonttól? Így is szép teljesítmény, hogy látszólag minden külső segítség nélkül képesek a koreográfiát rendezetten, egységesen, hiba nélkül előadni. Még meg is hajolnak a végén, majd váratlanul összeesnek, és nem marad más, mint öt, fehérlő csontkupac. Mintha erejük csak addig tartott volna, amíg megmutatják nektek a tudásukat.
Végezetül minden fáklya kialszik, teljes sötétségre kárhoztatva titeket. Nem láttátok, hogy bárki közeledett volna a fények forrásához, olyan, mintha a sötétség, amely eddig birkózott a fénnyel, most győzedelmeskedett volna, végleg bekebelezve a helyiséget. A helyzetet csak a csönd teszi még nyomasztóvá. Nem hallatszik neszezés, mintha senki nem moccanna, mintha az egész világ eltűnt volna, ti pedig magatokra maradtatok volna. Ha bárki próbálna kezével tapogatózni, csak az ürességet markolhatja még ott is, ahol nemrég még szomszédja teste volt. A nyomasztó üresség pár percig tart, kinek röpke pillanat, kinek hosszas esztendő, mire fénygömbök jelennek meg, köröket írva, valósággal táncolva a levegőben.előbb csak egy-kettő, majd egyre több, nehéz lenne megszámolni, pontosan hány tűzgömb cikázik is, a térben, megtörve a sötétség által rátok rótt varázst, visszatér a fény, a hangok, de még a tapintás is. A lángok olykor-olykor megvilágítják a bűvölőjüket, fiatal lányok, felsőtestüket vöröses-narancsra festett, fém melltakaró fedi mindössze, lábaikat pedig átlátszó, fekete szövet, amely engedi látni vékony lábaikat. Mindegyikük haja ugyanúgy szoros lófarokba van fogva, nem is meglepő, így szeretnék elkerülni, hogy meggyulladjanak. Előbb csak a bizonytalan mozgású lánggömbök jelennek meg, majd őket követik az egyéb zsonglőrök, akik mind a forró elemet szeretnék megszelídíteni: lángnyelők, akik sárkány módjára okádják vissza a torkukban dédelgetett tüzet és akrobaták, akik méretes vaslegyezőkel teszik mozdulataikat egzotikusabbá. Az egész egy látványos zűrzavarnak tűnik, de aki járatos a táncban, az hamar felfedezheti, hogy a folyamatosan a háttérben pulzáló zene ritmusára mozdul mindenki, és bár látszólag mindenki a saját külön mozdulataival van elfoglalva, mégis egy egységes táncot lejtenek. A forró hangulatnak a porondmester újbóli megjelenése vet véget, aki tenyereit párszor összecsapva köszöni meg a tűzszelídítők előadását, alkalmat adva így a közönségnek is az esetleges véleménynyilvánításra, legyen az akár taps, akár hangos utálkozás.*
-Remélem, élvezték a kis műsorunkat. Féljenek, de ne csalódjanak, ez mindössze egy kis bevezetés volt ahhoz, ami a továbbiakban vár majd Önökre. Ám most először is a közönség sorából kérnék egy bátor jelentkezőt egy kis játékra.
*Háta mögé int, így segítők újra a korábban már látott, fa céltáblát tolják be, amire ezúttal egy bábut kötöttek. Bábut? Látszólag nem több, mint néhány régi, ócska ruha, amibe szalmát tömtek, de időnként mégis megmozdulni látszik, mintha végtagjait rángatná. Létezhet, hogy egy bábu szabadulni akarjon? A porondmester fehér kesztyűs kezein egy picike számszeríj fekszik, ezt mutatja körbe a közönség felé.*
-Ki érez magában elég bátorságot egy kis céllövészetre?
*A porondmester arcán, a cilinder árnyékában sötét vigyor húzódik, ahogy tekintetét végigjáratja a nézőkön. Szavaira a bábu mintha összerezzenne, talán még a fejét is megrázza. Okozhat ennyi káprázatot az időközben újra meggyújtott fáklyák táncoló, bizonytalan fénye? Lehet, hogy a bábu nem is annyira élettelen szalmaköteg, inkább valami élő, amit elvarázsoltak a látvány kedvéért? Lesz bátorsága bárkinek is kideríteni?*
A hozzászólás írója (Mesélő) módosította ezt a hozzászólást, ekkor: 2013.10.27 23:49:42