//Második szál//
//"Mester"munka//
*Talán valóban nincs üres vászon. És talán a vászon maga sem fehér, ha üres. Van, akinek kék, mint a vér ami az ereiben csörgedezik, és van, akinek épp oly fekete mint a szántóföld, amelyen világra jön. És amíg az is igaz, hogy mire felcseperedik a gyermek, ez a vászon már sűrűn van vonva színekkel, sokszor nem is olyanokkal, ami annak a gyermeknek tetszik, az is igaz, hogy azoknak a vonásoknak nem kell kötelező érvényűn predesztinálnia senkit. Hiszen hányan vannak, akik igenis képesek arra, hogy a másoktól kapott színeik dacára, vagy épp azok miatt úgy döntenek, hogy az eddigi kép róluk igazából nem is őket ábrázolja, s másítja meg azt jobb vagy rosszabb irányba..? De olyankor, amikor valaki elfogadja ezt a képet, ezt, amit eleinte nem is ő készít, hanem mások, és úgy dönt, hogy végül is ezt mutatja a világ felé, az, aki ezt a képet nézi, elsőre úgy sem teljes egészében látja. Csak apránként fedezi fel, ahogy szemét úgy vezetik, mint egy gyermek kezét a papíron, mikor olvasni tanítják. És milyen sokan vannak, akik nem is fedik fel a kép összes részletét! Pedig mennyire izgalmas, és milyen nagy bizalomról árulkodik az, ha valaki azt mondja: tessék, ez vagyok én, nézz meg magadnak! Ez a szín jelenti az örömömet és ez a bánatom; ez a vonás mutatja, hogy fájt már úgy a lelkem hogy a falat martam tőle, és látod, ez a rondán kikapart lyuk, ez itt, egy olyan ecsetvonás nyoma, amit olyan valaki húzott oda vadul és talán nem is csak jóindulattal, akit már legszívesebben elfelejtenék. És persze, tagadhatatlan tény, hogy mindenki, de tényleg mindenki úgy pislant már legelőször is a másik portréjára, hogy számít valamire, elképzeli hogy az milyen lehet. És van, aki aztán foggal-körömmel ragaszkodik az elképzelt képhez, még akkor is, ha az nagyban különbözik a valóditól. És van, aki pedig csalódik a valódi képben, mert azt előre jóval színesebbnek gondolja, s ez a csalódás végül oda vezet, hogy inkább nem is érdekli a teljes kép és elfordul attól.
És van olyan, mint Alaver is, aki persze ugyanúgy elképzelt valamit előre, de hatalmas kíváncsisággal vágyja látni a valódi képet, és őszinte örömmel fedezi azt - a legkisebb dolgoktól kezdve a nagyobb részletekig. Persze nála ez ösztönös dolog, soha nem is gondolkodott hasonlón, de talán épp emiatt a természetessége miatt lehet ezt akár jó tulajdonságaként felhozni.
Ahogy az őszinteséget is. Gondolkodás, számítás, tervezés helyett ő, ha csak tud, megpróbál őszinte lenni. Nem csak a neveltetése miatt, ez ösztönös dolog nála. Persze tudja, hogy az őszinteség veszélyes tud lenni, tudja, hogy bajba tudja keverni, tudja, hogy ettől sokszor nyersek a szavai, ami bántó is lehet. De az ő szemében őszintének lenni az egyik legtisztább emberi dolog. Ha valakinek ez örömet okoz, az jó, ha másnak meg bosszúságot és fájdalmat, akkor őt nem annak a társaságába szánták.
Ezért is őszinte Niával, ezért mondja el neki Mai szavait, még akkor is, ha tudja, hogy ezzel saját magát sározza. De Alenia nem haragszik meg rá. Látja a nő szemében a meglepettséget, de látja az apró mosolyt is. Bár nem fogan meg benne a gondolat kézzel foghatóan, inkább csak érzi, de biztos benne, hogy jó döntést hozott. Alenia is megfeddi kicsit a bámulás miatt, de nem annyira szigorúan mint Faensa kisasszony tette korábban, és most nem is érzi rosszul magát miatta. Nem is szól rá semmit, csak bólint egyet, és ez a bólintás is elég talán a szavak helyett. Mert ez a bólintás egyszerre tudomásul vétel és köszönet és megerősítés. Igen - nem fog már szemérmetlenül bámulni. Nincs rá szükség. Hiszen bármikor ránézhet Aleniára miközben beszélgetnek, hol a szemét, hol a száját figyelve; és ezekkel a pillantásokkal sokkal többet tud magába szívni, mintha lopva, hosszan bámulná.
Alenia mellett sétálnia teljesen más érzés, mint ami Faensa kisasszonnyal volt. Mai határozottan, szinte erőszakosan kiharcolta magának, hogy mindig fél lépéssel előtte járhasson, ezzel is mutatva neki, hogy mennyire tartja és mit gondol róla. Alenia viszont hagyja, hogy mellette legyen; lépései bár határozottak, nem próbálja -úgymond- eltaposni velük őt. Ez jó érzés. És jó érzés válaszolni a feltett kérdésére, és jól esik neki az is, hogy Alenia visszaválaszol neki rá. Jó érzés, mert életében talán először érzi azt valaki társaságában hogy figyelnek rá és elfogadják.
És ő maga is figyel, amikor Alenia válaszol neki.
Figyeli a hangját, annak az árnyalatait; figyeli az arcélét, és látja a leszegett tekintetet is. Hallgatja a szavait, szivacsként szívja magába azokat - a neveket, hogy ki-kicsoda, hogy mi történt itt korábban.. és valóban megsejti a nő szavai mögött húzódó, ki nem mondott részleteket, és érzi, ahogy a sajnálat csírát hajt benne. Nem az a fajta leereszkedő, megalázásra hajlamos sajnálat ami olyan sok ember sajátja tud lenni; hanem az a fajta, ami puhán ül az ember szívére, megértéssel és elfogadással.
És Alenia szavai szép finoman leteszik az általa hordott teher első csomagját a földre, kettejük közé. Ő pedig ezt felemeli, tenyerébe zárja, és elraktározza. Amikor a nő elhallgat, egy darabig nem szólal meg. Nem tudja, mi olyat tudna mondani, ami nem hangzik úgy, mintha kötelezően mondta volna, vagy a szájába adta volna valaki. Oldalra pislant, tekintete találkozik Niáéval. A nemeskisasszony ledobta a maszkot, és most ott van a maszk mögötti lány. A lány a testi és lelki sebeivel, mindazzal amit magában hord, és az ezzel a sok teherrel dacoló vággyal, hogy ennek a rohadt világnak mégiscsak valami jót adjon vissza, olyat, amivel segíthet másoknak, még ha csak kicsit is. Legszívesebben puhán, futólag megérintené ennek a lánynak a vállát, hogy ezzel az egy érintéssel mondjon el mindent, amit szavakkal nem tud. Amit szavakkal nem tud, mert nem tudja, hogy hogyan fűzze őket úgy egymás mögé, hogy ne hassanak mesterkéltnek, hazugnak vagy szánakozónak. Nem ért a szavakhoz. Ő csak egy bugris.*
- Én.. *-szólal meg aztán, a torkában lévő gombóc mögül-* Nekem is meghalt anya.
*Csak így. Anya.*
- Most volt öt éve, a napforduló éjszakáján. *-nem tudja, mi mást mondjon. A részleteket? Az okokat? Hiszen ezek egy részével maga sincs tisztában. Most ő nézi a kővel kirakott utat, állkapcsában szorít egy érzés, igyekszik visszanyelni.-* Tudom..
*De nem mondja, hogy mit. Talán nem is kell. Talán Alenia megérti ebből az egy szóból hogy mit tud: a veszteség súlyát, a fekete felhők alatt feketéllő nap színét, a könnyek keserű igazságát. Válasz válaszért. Csomag csomagért.*